Mannen mogen vreemd gaan - Reisverslag uit Shenzhen, China van Jan Aa - WaarBenJij.nu Mannen mogen vreemd gaan - Reisverslag uit Shenzhen, China van Jan Aa - WaarBenJij.nu

Mannen mogen vreemd gaan

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

27 December 2011 | China, Shenzhen

De kerst is weer voorbij. Met een zon van 20 graden en alle winkels die gewoon open zijn heb ik daar weinig van gemerkt. Weinig kerstverhalen dus, ik zal proberen wat anders te vertellen.

Hoelanger je hier zit, hoe normaler alles wordt, hoe moeilijk her is om een origineel verhaal te typen. Ik ben nu al langer dan een half jaar van huis, en in totaal heb ik nu 10 maanden doorgebracht in China. Deze keer zal ik proberen te omschrijven hoe het er aan toe gaat in dit land. Dit is dus niet dat je ziet als toerist, maar die je meekrijgt als je iets meer in de cultuur mengt.

De Nederlandse vrouwen houden er niet zo van, mannen die vreemdgaan. Hier in China doen ze daar niet zo moeilijk over. En nee, ik baseer niet niet toevalling op een verhaaltje dat ik ergens gehoord heb. Ik zal het proberen uit te leggen.

Als je het aan mij vraagt is er een ding dat binnen het Chinese zakenleven het allerbelangrijkste is: Guanxi. Als al eens iets over China hebt gelezen, dan zul je al wel weten wat het is. Guanxi is het Chinese woord voor ‘relaties’ of ook wel ‘netwerken’. Vooral hoge functies binnen Chinese bedrijven of bij de overheid hebben er veel mee te maken. Zaken partners of de overheid mee uitnodigen voor een etentje is erg standaard. Vaak gaat dit samen met het drinken van Maotai (een duur merkt chinese rijstewijn van minimaal 45%). Dronken worden met je relaties, dat is relaties bouwen! Hoe zatter hoe beter, en kots je alles onder? Dat is alleen maar respect voor jouw! Binnen 10 tellen komen er schoonmakers die dan alles netjes opkomen vegen, ze zijn goed voorbereid.

Bovenstaande is een mooie basis voor een toekomstige relatie. Maar wil je echt goede zaken doen, dan kun je personeel of partner maar beter meenemen naar de vrouwen van de betaalde liefde. De vrouw die thuis met kinderen zit te wachten op papa die zo laat maar niet thuis komt weet al genoeg. Zij heeft liever dat haar man naar de hoeren gaat, dan dat hij weigert. Gezichtverlies bij vrienden of bij zaken doen, is in China erger dan wat dan ook.
Zolang de man maar goede zaken blijft doen, en op tijd zijn creditcard aan zijn vrouw geeft, is er niets aan de hand. Ik ken hier talloze voorbeelden van.

Wat ik hier nu schrijf is ook te lezen in boeken over China, maar wat ik leuk vind is om er zelf achter te komen. Ik spreek hier met veel Chinezen en die maken er geen geheim van.
Een andere mooie manier om de taal te oefenen en meer te weten te komen over dit land is toch wel de voetenmassage. Voor 3 euro wordt ik een uur gemasseerd. Daar krijg je dan een glas thee bij en je kunt de taal oefenen met de masseur voor niks. Ik vraag dan ook wel eens aan de meisjes daar of ze het erg zouden vinden als hun toekomstige mannen vreemd zouden gaan. Nee, zeggen ze. Dat hoort er gewoon bij. Over zulk soort dingen zijn de Chinese vrouwen wel lekker realistisch. Dit soort vragen stel ik ook wel eens aan mijn Chinese vriendinnen hier. Ze zijn het er allemaal wel over eens, over dit onderwerp. ‘’Dat mannen vreemdgaan hoort er gewoon bij we zullen er nooit naar vragen’’. Het is beter om dit soort confrontaties te ontwijken.

De Chinese mannen hebben het goed voor elkaar zou je zeggen. Maar dit geldt alleen voor mannen met geld. Zonder geld moet je wel heel erg knap zijn om een fatsoenlijke vriendin te krijgen. Vooral in de ontwikkelde steden slepen de rijke mannen de ene na de andere vrouw mee hun appartement in, terwijl de andere al tien jaar zit ze wachten op de ware. Ik ken nog een knappe chinese meid met een stabiele relatie. Ze vind dat ze een lieve trouwe vriend heeft, alleen hij verdient maar een ton per jaar. De huizen prijzen in Shenzhen stijgen de pan uit, en ze is bang dat haar vriend geen groot huis voor haar kan kopen. Als ze een rijkere man kan vinden, wil ze die graag eens kans geven zegt ze. Dit is echt China. Zelf ben ik niet zon fan van deze regel.

Toch moet ik toegeven dat je als blanke wel een voordeel hebt. Als westerling hoeft je niet perce rijk te zijn om vrouwen aan te trekken. Vooral in Shenzhen is het uitzoeken geblazen voor Nederlanders die in Nederland net iets te lang zonder vriendin zitten. Zoals ik al wel vaker heb geschreven in Shenzhen een van de duurste en meest ontwikkelde steden van China. Vooral de jongeren in de zakelijk districten spreken redelijk engels, kicken op alles wat westers is. In die districten zijn dan ook veel barren waar veel westerlingen komen. Deze blanken zijn de magneet voor chinese vrouwen die hun ‘engels’ willen oefenen. Ik spak laatst nog een Italiaanse barman die zei dat hij afgelopen jaar 107 vrouwen heeft gehad. Ik geloof het meteen.

Dat mannen voor vrouwen betalen dat gebeurd overal op de wereld. Maar hier in het welvarende Shenzhen gaat het net een stapje verder. Een knappe collega van me ontmoet regelmatig meiden die een hotel betalen om een avondje met hem door te brengen. Dit zijn al snel hotels van 100 euro, en dat blijft toch veel geld in China. Vaak zijn dit kinderen van rijke ouders. En als je rijk bent in China, dan zit je al snel in investeringen, vastgoed of bij de overheid. Overdag betaal je 50cent voor een bord noodels, en savonds word er een hotel van 100 euro voor je betaalt, de contrasten blijven groot hier.

Dan terug naar zaken..
Over twee maanden ben ik klaar met zijn stage en eind februari vlieg ik terug naar huis. Ik ben zelf vooral bezig met het benaderen van potentiele klanten waar we in de toekomst inspecties voor kunnen doen. We hebben er steeds meer klanten bij, en dat gaat goed.

Zoals beschreven in mijn vorige blog regel ik voortaan vertalingen. Via www.lettheworldtranslate.com kunnen klanten documenten insturen die ik kan vertalen naar bijna 20 talen. Dat vertalen doe ik niet zelf, maar doordat ik de afgelopen jaren nogal wat landen heb aangedaan, heb ik in al die landen vrienden en vriendinnnen die goed engels spreken en schrijven. Daarnaast spreken ze natuurlijk ook nog hun eigen moedertaal. Die vertalen dus bijvoorbeeld van engels naar Indonesisch, Thai, Tagalog, Japans, Koreaans of Chinees. Wat doe ik? Ik doe de markteting, regel de betalingen, en stuur alle vertalingen door. De eerste aanvragen zijn inmiddels binnen, en de vertalingen zijn al gedaan.
Ik heb het nu nog erg druk met mijn stage, maar wil hier uiteindelijk wel echt werk van gaan maken!

Dan is er nog een ander groot doel waarom ik hier zit, en dat is Kantonees leren. Ondertussen gaat het Mandarijn me steeds beter af, en kan ik best makkelijk dingen regelen, en telefoon gesprekken houden in het Chinees. Kantonees word gesproken in HongKong en de Guangdong provincie in China en dat is toch echtiets heell anders dat het ‘normale’ Chinees. Een Chinees die geen Kantonees spreekt, verstaat er dan ook echt helemaal niets van. Ze vinden het zelfs moeilijk om deze taal te leren. Ik ben nu een paar maanden met Kantonees bezig en de eerste korte gesprekjes met taxi chauffeurs en mensen in de club heb ik al gehad. Het gaat ze goede kant op in ieder geval.

Ik ben uitgenodigd om nieuwjaar te vieren in Guilin. Morgenvroeg vlieg ik daarom weer naar de stad waar ik twee jaar geleden terrecht kwam. Maar weer eens kijken of er daar ook nog mannen zijn die vreemdgaan.

  • 27 December 2011 - 09:54

    Tey:

    Jan weer een mooi verhaal en het blijft een aparte cultuur een fijne jaarwisseling en tot volgend jaar.

  • 27 December 2011 - 11:10

    Rik:

    Hey Jan. Mooi om weer een stukje Chinese cultuur te leren. Fijne jaarwisseling!

  • 27 December 2011 - 11:41

    Danny:

    Wat een leve heeft die jongen toch

  • 27 December 2011 - 13:01

    José:

    Ha die Jan!
    Weer een geweldig verhaal, goede uitleg, heel aparte cultuur!
    Ik wens jou alvast een goed uiteinde en een té gek 2012 !!!!

  • 27 December 2011 - 13:37

    Kim :

    Haha Jan, wat een verhaal zet je toch weer neer zeg!
    Het is zeker leuk om de dingen van een land ook echt zelf te ervaren, in plaats van alleen er over te horen en/of lezen.
    Ik wens je alvast een fijne jaarwisseling, maar dat zal daar vast wel lukken en tot in het nieuwe jaar!

    xx vanuit Indonesië

  • 27 December 2011 - 14:17

    Toon En Bertie:

    hoy jan
    wij hebben je verhaal weer met veel
    plezier gelezen
    en wensen je een mooie jaar wisseling
    veel plezier en tot volgend jaar
    toon en bertie

  • 27 December 2011 - 14:19

    Mama:

    Ha Jan,mooi verhaal weer!
    Veel plezier in Guilin.En n mooi begin 2012.We tellen de dagen weer af dat je thuis komt!x

  • 28 December 2011 - 14:01

    Tante Rieky:

    jan weer een mooi verhaal,geniet er van,heel veel plezier in guilin en,tot over enkele maanden
    een goede jaarwisseling
    .

    .


  • 28 December 2011 - 15:27

    Karel Ans:

    jan je hebt weer een mooi verhaal
    geniet nog even want het is zo om
    een fijne jaarwisseling en een goed 2012 en het schiet al op nog een paar maandjes jan we kijken er naar uit je weer te zien
    groetjes xxx

  • 28 December 2011 - 22:48

    Guusje:

    Hoi Jan
    Weer een mooi geschreven verhaal, zo komen we ook nog wat te weten van de cultuur daar.Wel knap om al die vreemde talen te leren, maar doe ook nog iets aan het Hellemons? Heel veel geluk in het nieuwe jaar,en gauw tot ziens!!!
    houdoe

  • 29 December 2011 - 10:48

    Nikkie:

    Hey Jan!!
    Alvast een fijne jaarwisseling!
    Had eens op je site gekeken, ziet er netjes uit! Hopelijk wordt het wat!
    Nog veel plezier, en geniet er nog van die laatste twee maanden!

    xx

  • 29 December 2011 - 18:00

    Anne:

    Hey jan.

    Hier een berichtje uit zweden. Veel plezier in guilin en tot in feb!

    Alvast xinnian kuaile!


  • 02 Januari 2012 - 13:35

    Thijs Marij :

    weer een mooi verhaal over de cultuur in china nog even en je bent weer hier geniet er nog van wij wensen jou een heel sucses vol niewjaar groetjes van ons

  • 27 Mei 2017 - 12:12

    S.zhou:

    Het is soms niet zo vreemd dat veel mensen (zowel mannen als vrouwen) vreemdgaan. Als we elkaar niet ondersteunen en onze sexleven niet spannend houden gaat één van de twee vreemd. Spreek uit ervaring maar nog niet vreemd gegaan. Ik ben van chinese afkomst en deze dingen wist ik niet omdat ik in Nederland ben opgegroeid maar dat is geen excuus. Mijn partner daar tegen zij is 12 jaar in China 11 jaar in Italië en tot heden 18 jaar in Nederland. Zij is erg ouderwest qua sexleven, Sex is alleen als we/zij een kind wil. Mijn jongste is bijna 12 afgelopen 3+ jaren geen Sex meer. Ik heb tot heden volgehouden meesten (Nederlanders of niet) zullen bijna niet kunnen volhouden op paters na ze zijn met Jezus één. Als je het aan mij vraagt fuck Them all

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan

Blogs over studie, werk en reiservaringen in China en omstreken.

Actief sinds 14 Jan. 2009
Verslag gelezen: 4291
Totaal aantal bezoekers 98634

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2012 - 19 Oktober 2012

Chinese investeerder op bezoek

19 September 2012 - 28 September 2012

Uitnodiging van Albanie

22 Juni 2011 - 25 Februari 2012

Azie 2011/2012

03 Maart 2010 - 18 Augustus 2010

Indonesie Uitwisseling

08 Februari 2009 - 16 Juli 2009

Buitenlandminor Chinees

07 April 2007 - 15 Juli 2007

Taal en Cultuur in Costa Rica

Landen bezocht: