Spontane Filippijnen - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Jan Aa - WaarBenJij.nu Spontane Filippijnen - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Jan Aa - WaarBenJij.nu

Spontane Filippijnen

Door: Jan

Blijf op de hoogte en volg Jan

30 November 2011 | Filipijnen, Manilla

Het komt wel eens vaker voor. Op een zonnige middag in November, zitten we met de Nederlanders van het kantoor samen pauze te houden, op het plein in de buurt van ons kantoor. We hebben wel eens vaker gekke ideeen. ‘’We moeten eens met zijn alleen een lang weekend op vakantie gaan roept er iemand’’. Naar Thailand roept de andere. Nee, de Filippijnen roep ik, daar zijn we allemaal nog niet geweest! ‘’Ja is goed kijk maar voor tickets, hier is de creditcard’’ roept de baas. Binnen 48 uur vanaf dat moment, staan we met 5 jonge Nederlanders op het officieel slechtste vliegveld van de wereld: Manila Airport.

Er waren nog 3 landen in oost- en zuidoost Azie waar ik nog niet ben geweest. Myanmar, Brunei, en de Filippijnen. Het laatste land ligt op maar twee uur vliegen vanuit Hongkong, een bestemming dus waar je zeker een keer geweest moet zijn als je hier een tijdje zit. De Filipijnen is behoort bij de armere landen van Azie, en ik had dan ook een ravage verwacht zoals ik die gewend ben in Indonesie. Zweetend heet, armoede, veel zwervers en straatkinderen, zakkenrollers, stank, vervuiling, ik was er al op voorbereid. Maar na aankomst bleek dit helemaal niet nodig te zijn. Na een klein weekje reizen rondom Manila viel dit land me 100% mee. De mensen zijn super aardig en rustig aan. Ook spreekt iedereen engels, zelfs straatkinderen en taxi chauffeurs. Hier kunnen de Chinezen nog wat van leren!

Ik ben wel een keer beroofd. Beroofd van een banaan. Ik had honger en liep een buurtwinkel in om een banaan te kopen. Mijn handen had ik vol, dus voor het gemak stop ik een banaan in mijn broekzak. Opeens schiet er een straatkind naast mijn broekzak af en haalt de banaan eruit. Ik probeerde de banaan nog af te pakken, maar voor ik het wist rende de kleine crimineel weg. Beter dat hij een banaan steelt, dan mijn portemonee. Ik vond het eigenlijk wel grappig.

De eerste dagen hebben we wat rondgehangen in Makati. Dat is de duurste en rijkste stad van het land, 10km ten zuiden van Manila. Omdat een paar collegas nog naar de Chinese ambassade moesten, zijn we hier verbleven. Daarna gingen we door naar het noorden, we hadden gehoord dat je er goed kon ‘’feesten’’.

Twee uur ten noorden van Manila ligt Angeles City. Na drie bezoeken aan toerisische plekken in Thailand te hebben gehad, dacht ik toch wel dat ik wist hoe sex-toerisme eruit ziet. In Thailand is dat zwaar aanwezig, maar in de Fillipijnen… We hadden een mooi hotel geboekt in Angeles. Alles was netjes, en er was een mooi buiten zwembad. Snel na binnenkomst viel het op wat voor gasten in dit hotel zaten. We zijn een grote, brede, gespierde, blanke man, met een ringbaartje en een zonnebril binnenkomen. Achter hem lopen 10 mooie jonge Filippina’s, die hem allemaal volgen naar zijn slaapkamer. Even later blijkt dat bij het zwembad allemaal van dit soort figuren zitten. Allemaal met een eigen harem. Een man met twee of drie vriendinnen kan nog wel, maar tien? Met geld kun je ook op de Filippijnen veel kopen. Sommige principes gelden overal.

s’Avonds verandert het centrum van deze stad in een groot bordeel. We waren op zoek naar een ‘’normale bar’’ om op stap te gaan, maar dat viel nog niet tegen. De eerste 8 pogingen, bleven allemaal barren te zijn met dertig half naakte jonge meiden op een podium, die gillen van het spektakel dat er opeens 5 jonge kerels binnen komen, ipv oude hitsige mannen van 50+. ‘Justin Bieber’ roepen ze dan. Blijkbaar lijk ik sinds kort op Justin Bieber, want niet alleen verschillende mensen op de Filippijnen roepen dat, maar ook hier in China krijg ik regelmatig te horen dat ik op dit Amerikaanse tiener idool lijk. Ik zeg dan dat ik de knappe versie hiervan ben, en ze zijn het er nog mee eens ook.

We vragen aan een paar locals waar we beter op stap kunnen gaan. Er word ons aangeraden om naar de R&B club te gaan. Toevallig op dezelfde avond was hier een optreden van Andrew E, een van de populairste rappers van de Filippijnen uit de jaren 90. Hier hadden we niets speciaals van verwacht.
Toen om 12 uur de nationale held Andrew op het podium kwam, brak de hell los. Alle vrouwen in de zaal rende naar voren om Andrew aan te raken. De beveiliging probeerde iedereen op afstand te houden, maar na een tijdje was het publiek niet meer te stoppen. Het liep uit op een kompleet Filippijns volksfeest, en als je het aan mijn vraagt, zijn dit toch wel echt de mooiste feestjes. Dit is echt een land ervaren.

De laatste dagen hebben we uitgehangen op het strand bij Sumic, ook in het noorden van Manila. Hier hebben we een waterscooter gehuurd, en een paar uur over de zee lopen gassen, van eiland naar eiland. Dat zijn dan toch wel de mooie momenten van een stage in het buitenland. Tot zover over onze vakantie.

Ik ben sinds kort een nieuw project gestart: www.lettheworldtranslate.com
Met een wereldwijd netwerk doe ik vertalingen van Nederlands en Engels naar 15+ Europese en Aziatische talen. Voor meer info, zie de website.

Voor dit project heb ik in de Philippijnen, Alfred Millar opgezocht. Alfred spreekt bijna 10 talen vloeiend, en is hierin een van de beste van de wereld. Op internet is hij iemand met veel invloed in de wereld van vertalingen, en talen leren. Een hele interessante persoon, en aangezien hij zelf ook Fillipino is, was dit de kans om bij hem op bezoek te gaan. Ik heb hem verteld over mijn project, en hij vond het helemaal geweldig. Hij heeft zelfs samen met mij een video opgenomen voor op zijn blog, waarin hij mij interviewd over mijn reizen, talen leren, en het dit nieuwe project. Zodra de video online is, post ik dat meteen.

Zo, nu weten jullie weer waar ik mee bezig ben.

Tot gauw!

  • 30 November 2011 - 15:38

    José:

    Ha die Jan, geweldig weer hoor!! De Filipijnen en koud zal jij het daar niet krijgen hahahah. Het begint alweer af te tellen, dus geniet er nog volop van!!
    Groetjes en succes met je site!

  • 30 November 2011 - 15:48

    Mama:

    Ha ik ben als eerste! grappig weer om dit te lezen Je bent, veel plezier aan t maken ,maar toch ook nog serieuze dingen aan t doen.t is mooi om te lezen!
    Maar dat jij nu op Justin Bieber lijkt?Ha,ha xxx

  • 30 November 2011 - 16:50

    Tante Rieky:

    ha die jan ,leuk dat je weer wat hedt gescheven,ik zie wel het gaat je goed ,ik weet niet op wie je lijkt maar wel wie jij bent,geniet nog van de laatste maanden.en kom dan weer gezond thuis.knuffel rieky

  • 30 November 2011 - 17:40

    Juliët:

    Leuk om te weten hoe het gaat met je. Je hebt weer veel leuke dingen meegemaakt zo te zien.
    Ik heb net mijn eerste rapport gehad.
    Groetjes
    Juliët

  • 30 November 2011 - 17:56

    Susan:

    Janneman, prachtig. Ik dacht dat ik een groot netwerk had, maar aan dat van jou is niet meer te tippen. Leuk dat je contact had gehad met Koen Chatrou, ik had het ook kunnen doen hoor. Ken Koen al langer en werk er af en toe mee samen. Een baan vinden is me nog niet gelukt dus eigenlijk heb ik tijd om je op te zoeken...
    Maar ik mag niet klagen, dit weekend gaan we met Marij en Thijs en Ronnie en Hetty uit eten, en ik ga volgende week met mijn moeder naar Madrid, ook nooit geweest en we laten ons verrassen. We aten zojuist nasi en ik zei tegen Juliet dat jij die rijst vast wel beu zult zijn. Of valt dat wel mee?
    Je doet het er niet slecht van.

    Veel liefs van ons

  • 30 November 2011 - 20:44

    Kim:

    Jan! Wat een interessant verhaal weer! Je doet het ook maar allemaal even hè. Zodra er wat in dat koppie opkomt, voer je het ook maar gelijk ff uit! En wat een leuk/ goed idee zeg, je nieuwe projectje! Heb even een kijkje genomen en ziet er allemaal erg professioneel uit ;-) Ga zo door! Dat wordt nog eens een goede business, haha. Ook leuke foto's weer, super gaaf die laatste met dat zwembad en al die gebouwen op de achtergrond! Is weer eens wat anders ;-) Super! Geniet er nog even van en spreek je gauw weer. Liefs xx

  • 01 December 2011 - 07:38

    Anne:

    Hey Jan.

    Mooi verhaal en weer genoeg beleefd zie ik. Die foto van dat hotel met zwembad is echt mooi. Daar wil ik ookwel een duik in nemen.
    En weet je al hoe je kerst gaat vieren?

    Groetjes,
    Anne

  • 01 December 2011 - 19:03

    Guusje:

    hoi Jan
    Weer een mooi reis verslag zoals altijd weer fijn om te lezen ,zo reizen we altijd een stukje met jou mee.Mooie fotos trouwens , en dan dat mooie weer . Ik zou best daar een keertje met jou willen scooteren. Geniet ervan, want de tijd gaat snel.
    liefs van Harrie en Guusje

  • 02 December 2011 - 09:04

    Stan:

    Jannie! Klinkt weer interessant en ontspannen allemaal :D En stiekem dacht ik wel dat vertalen een rol zou spelen in je toekomst. Je website ziet er goed uit!

  • 02 December 2011 - 10:57

    Karel Ans:

    hoi jan je hebt weer een mooi verhaaltje geschreven fijn dat alles goed gaat geniet ervan want die paar maandjes zijn zo weer om groetjes karel ans xxx

  • 02 December 2011 - 10:57

    Karel Ans:

    hoi jan je hebt weer een mooi verhaaltje geschreven fijn dat alles goed gaat geniet ervan want die paar maandjes zijn zo weer om groetjes karel ans xxx

  • 02 December 2011 - 15:51

    Henriette:

    Hoi Jan, weer een mooi verhaal om te lezen. Je zit niet stil.
    Hoorde dat in februari jullie pap en mam en Anne komen, leuk hoor.
    Hele fijne kerstdagen en een gelukkig en gezond 2012. Wat zal dat weer brengen???

    groetjes van ons allen

  • 03 December 2011 - 15:10

    Tante Marij Ome Thij:

    ha weer een mooi verhaal gelezen grappig dat jij op justen bieber lijkt heb je ook het geld van hem ha ha nog een paar maanden en we zien je weer jan geniet er nog van groetjes en sucses met je site

  • 04 December 2011 - 15:18

    Tineke Ausems:

    Prachtig verhaal weer van onze globetrotter! :)

  • 04 December 2011 - 18:27

    Toon En Bertie:

    hoy Jan weer een mooi verhaal hoor
    je weet werk en fijne dingen goed te combineren
    geniet er nog maar van die paar maanden zijn zo om en dan zien we je weer teug
    groetjes toon en bertie

  • 22 December 2011 - 16:13

    Jeannette (jumbo):

    hoi jan,
    alles goed met je? ben je al terug van de filipijnen en kun je weer terugkijken na dit avontuurtje?
    je reist weer heel wat af daar, maar gelijk heb je, het kost daar amper iets.
    geniet er maar van, je terugkomst begint al aardig op te schieten.
    ik zou zeggen heel fijne kerstdagen en een voorspoedig 2012.

    we lezen wel hoe dat daar allemaal verloopt.

    hoe vieren ze daar kerstmis (zijn dat ook 2 vrije dagen?), en hoe vieren ze oud en nieuw?

    groetjes van hans en jeannette

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jan

Blogs over studie, werk en reiservaringen in China en omstreken.

Actief sinds 14 Jan. 2009
Verslag gelezen: 719
Totaal aantal bezoekers 98687

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2012 - 19 Oktober 2012

Chinese investeerder op bezoek

19 September 2012 - 28 September 2012

Uitnodiging van Albanie

22 Juni 2011 - 25 Februari 2012

Azie 2011/2012

03 Maart 2010 - 18 Augustus 2010

Indonesie Uitwisseling

08 Februari 2009 - 16 Juli 2009

Buitenlandminor Chinees

07 April 2007 - 15 Juli 2007

Taal en Cultuur in Costa Rica

Landen bezocht: